روانشناسی زبان
صابر خوئی اسکوئی؛ سعیده آهنگری؛ زهره سیفوری
چکیده
در فرایند طولانی یادگیری انگلیسی به عنوان زبان خارجی، زبانآموزان ممکن است خسته شده و اگر به طریق مناسبی با آنها رفتار نشود، تصمیم به ترک یادگیری به صورت موقتی یا دایمی بگیرند. بنابراین بررسی دلایل تاخیرهای موقتی آنها ضروری به نظر میرسد تا از ترک دایمی زبان آموزی ممانعت به عمل آید. در راستای تلاش برای تشخیص دلایل تاخیرهای زبانآموزان، ...
بیشتر
در فرایند طولانی یادگیری انگلیسی به عنوان زبان خارجی، زبانآموزان ممکن است خسته شده و اگر به طریق مناسبی با آنها رفتار نشود، تصمیم به ترک یادگیری به صورت موقتی یا دایمی بگیرند. بنابراین بررسی دلایل تاخیرهای موقتی آنها ضروری به نظر میرسد تا از ترک دایمی زبان آموزی ممانعت به عمل آید. در راستای تلاش برای تشخیص دلایل تاخیرهای زبانآموزان، محققان در تحقیق حاضر با استفاده از روش تئوری داده بنیاد کلاسیک به بررسی عوامل موثر بر چنین تاخیرهایی پرداختند که منجر به ساخت تئوری «تعلل در یادگیری زبان» گردید. دادههای تحقیق از طریق مصاحبههای شبه سازمان یافته از 43 زبان آموز در شهر تبریز جمعآوری گردیده و طی سه مرحله باز، انتخابی و تئوریک و طبق روش مقایسه مداوم کدگذاری گردیدند. تئوری بوجود آمده شامل طبقهی هسته (رفتار تاخیری) که نشان میداد زبان آموزان اغلب در پنج حوزه انجام تمرینات، آمادهشدن برای امتحان، تحویل پروژهها، شروع به حرفزدن و یادگیری املا تعلل میکنند. همچنین، سه طبقهی اصلی «خصوصیات زبان آموزان»، «شرایط محیطی» و «ویژگیهای فعالیتها» در طی فرایند تکراری جمعآوری و تحلیل دادهها به عنوان دلایل رفتار تاخیری ظاهر گردیدند. نتایج تحقیق حاضر نشان داد که هم خصوصیات خود زبانآموزان و هم عوامل خارجی مربوط به محیط یادگیری و فعالیتهای زبانی در شکلگیری تعلل زبان آموزان اهمیت دارند. تئوری «تعلل در یادگیری زبان» میتواند در مراکز آموزش زبان برای تشخیص دلایل رفتار تاخیری زبانآموزان و طراحی راه حلهای مناسب برای آنها مورد استفاده قرار گیرد.
تحلیل گفتمان
فائزه سلیمانی فرد؛ بیوک بهنام؛ سعیده آهنگری
چکیده
آموزش و یادگیری زبان از طریق اینترنت به طور فزایندهای در سرتاسر جهان در حال رشداست، بنابراین کارشناسان بسیاری به بحث در مورد تأثیرات مثبت و منفی آموزش آنلاین در این رشته می پردازند. پژوهش حاضر به بررسی انتقادی دروس خبری علم و فناوری وبسایت یادگیری انگلیسی VOA در بازه زمانی دو سال پرداخته که مدعیست کلمات، عبارات و جملات جدید را ...
بیشتر
آموزش و یادگیری زبان از طریق اینترنت به طور فزایندهای در سرتاسر جهان در حال رشداست، بنابراین کارشناسان بسیاری به بحث در مورد تأثیرات مثبت و منفی آموزش آنلاین در این رشته می پردازند. پژوهش حاضر به بررسی انتقادی دروس خبری علم و فناوری وبسایت یادگیری انگلیسی VOA در بازه زمانی دو سال پرداخته که مدعیست کلمات، عبارات و جملات جدید را از طریق اخبار معتبر جهانی VOA آموزش میدهد. پژوهشگران با استفاده از مدل تحلیل گفتمان انتقادی چهاروجهی ایدئولوژیک وندایک (2004) برآن بودهاند تا بازنمایی کلیدواژه ایالات متحده را در دروس خبری علم و فناوری VOA در جهت پاسخگوئی به این سوال که آیا این وبسایت میکوشد تا ذهن دانشآموزان را از طریق برجستهنمائی خوبی خودیها و تأکید بر بدی غیرخودیها دستکاری کند به تحلیل نمایند. یافته ها حاکیازآن بود که دروس آنلاین VOA به ترویج ارزش های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و ایدئولوژیکی آمریکا از طریق ساختارهای زبانی خاص که تمایل به توصیف مثبت یا حداقل خنثی اعضای درون گروه دارند میپردازد. بنابراین ، برطبق نظریه استعمار الکترونیکی مک فیل (2006)، ارائه چنین دروس آنلاین رایگانی در وب سایت VOA، که یک غول چندرسانهای متعلق به یک کشور هسته میباشد در راستای هدف تبدیل و تسخیر نگرشها، خواستهها، باورها، دینها، سبکهای زندگی و رفتار مصرفکنندگان سایر کشورها میباشد. . بنابراین توصیهمیشود که معلمان و زبانآموزان انگلیسی سعیکنند قبل یا درحین بهره-جستن از آموزشهای آنلاین مشابه، به بررسی محتوای درسی، تفکر در مورد اهداف مولفین و ارزیابی میزان سودمندی چنین مطالب به اصطلاح معتبر بپردازند.
زبانشناسی کاربردی
مینا طسوجی اذری؛ سعیده آهنگری؛ زهره سیفوری
چکیده
بررسی هویت معلم دارای اهمیت فزاینده ای بوده است.مطالعه حاضرچهارچوب نظری جدید هویت جامع معلم زبان را بر پایه نظریه زمینه ای ارایه نموده است. با درنظرگرفتن اثرمتقابل بین فرد واجتماع در شکل گیری هویت جامع معلمان،جنبه های مختلف سیستم فردی معلم به همراه مفهوم جامعه،شامل عوامل محیطی-اجتماعی مورد بررسی قرار گرفته اند. روش الگوی کدگذاری ...
بیشتر
بررسی هویت معلم دارای اهمیت فزاینده ای بوده است.مطالعه حاضرچهارچوب نظری جدید هویت جامع معلم زبان را بر پایه نظریه زمینه ای ارایه نموده است. با درنظرگرفتن اثرمتقابل بین فرد واجتماع در شکل گیری هویت جامع معلمان،جنبه های مختلف سیستم فردی معلم به همراه مفهوم جامعه،شامل عوامل محیطی-اجتماعی مورد بررسی قرار گرفته اند. روش الگوی کدگذاری استروس و کوربین(۱۹۹۸)، دربرگیرنده رسته های مرتبط با فرایند(معلم بودن) و تغییر(عوامل و شرایط موثر بر هویت معلم) نیز اجرا شدند. معلمی- که به عنوان کار حقیقی معلم تعریف شده – رسته مرکزی به وجود امده ،است. رسته اول- فرد مطلوب- شامل زیر رسته های : تسلط زبانی،سرعت درک،چالاکی فکرو وضعیت جسمانی است. رسته دوم-شخصیت عمومی- به هویت اجتماعی معلم زبان پرداخته و زیر رسته های: وجهه ،زندگی عمومی،و فرد رسانه ای را شامل میشود. با در نظر گرفتن رسته الگوهای زمینه ای،سه زیر رسته ی : محیط اجتماعی-فرهنگی، زمینه تعاملی و ابزارهای تدریس تعریف شدند. رسته دیگر- فنون راهبری- شامل :کنترل تعارض، فرایندهای حمایتی، شبکه بازخوردو تجارب بدست امده می باشد. در همین حال عوامل مداخله کننده ای نیز وجود دارند که بعنوان تسهیل کننده یا بازدارنده در جریان شکل گیری هویت جامع معلم فعالیت میکنندوشامل زیررسته های : نگاه جامعه،تفاوتهای فرهنگی بین زبانی،مشوق های اقتصادی و ارتقای کاری میشوند. نتیجه نهایی چهارچوب هویت جامع معلم که رویکرد حقیقی تدریس میباشد، به نمود نهایی یک معلم جامع اشاره دارد که دربرگیرنده زیر رسته های:جو تسهیل شده یا بازدارنده تدریس، تجربه حرفه ای و وجود کامل معلم است.